בדף זה נשתף אתכם במידע על קרינה, מהן ההשפעות החיוביות או השליליות בחשיפה לקרינת השמש, האם זה בריא עבורינו או מסוכן. 

 

אינדקס קרינה אולטרה סגולה (באנגלית Ultraviolet index או בקיצור UV index) הינו מדד המשמש גופי מטאורולוגיה בעולם למדידת עוצמת הקרינה המגיעה אלינו מהשמש. המדד התקבל ואומץ גם על ידי ארגון הבריאות העולמי. מדד זה עוזר לנו להבין בצורה פשוטה האם הקרינה מסוכנת או לא לנו, בני האדם.

 

פורסם לראשונה בתאריך 19/07/2020, כל הזכויות שמורות. 

 

קרינה אולטרה סגולה אינה רק בעלת השפעה שלילית אלא יש לה גם צדדים חיוביים אם יודעים כיצד להיחשף אליה בצורה חכמה.
חשיפה לכמויות קטנות של קרינת UV חיונית ואף הכרחית עבור ייצור ויטימין D בגוף האדם, ויטמין חשוב לבריאות העצמות והשיניים, אולם חשיפה ארוכה יותר לשמש יכולה להשפיע על העור והעיניים ולגרום לנזקים, לעיתים בלתי הפיכים.

על מנת להימנע מנזקים כאלה או לפחות לצמצם את הסיכוי לפגיעה,
כשהולכים בשמש יש להצטייד בכובע, משקפי שמש טובות ומקדם הגנה מתאים.


 

אינדקס הקרינה

בישראל ובעולם נהוג להשתמש באינדקס קרינה הבנוי מסולם של מספרים בין 1 ל-11 כאשר 1 נחשב לרמה הנמוכה ביותר - קרינה נמוכה ולא מסוכנת.
משתמשים באפס כאשר אין קרינה כלל. בואו נמחיש זאת באמצעות תמונה:
 

אינדקס קרינת uv


כפי שאתם רואים ישנן 3 רמות סיכון:

1-3: אין צורך בהגנה
3-8: יש צורך בהגנה
8-11: יש צורך בהגנה יתרה

 

 

הסיבות העיקריות לעליית רמת הקרינה שמגיעה לפני כדור הארץ הן:

  • זווית השמש בשמיים
  • כמות העננים או האבק באטמוספירה
  • כמות גז האוזון בסטרטוספירה

השעות המסוכנות

עוצמת הקרינה משתנה במהלך שעות היום. הזמן המסוכן ביותר להיחשף לקרינה הוא בין השעות 11:00 - 14:00.
בשעות אלו נמדדת בדרך כלל הקרינה הגבוה ביותר במהלך היום. לפי המדד המצורף מעלה, בשעות אלו, בעונת הקיץ בישראל תימדד קרינה ברמה של 5 עד 11 ברוב האיזורים. 
למעשה החל מאינדקס של 3 ומעלה יש צורך בשימוש במקדם הגנה ובאמצעים אחרים כגון משקפי שמש, כובע, שהיה בצל על מנת לא להיחשף לקרני שמש מסוכנות.

 

 

האם ביום חם יש סכנה גדולה יותר מקרינה?

רבים טועים כאשר הם מקשרים את הטמפרטורה לעוצמת קרינה השמש. זה נכון שאנו מתחממים על ידי קרני השמש, אך קרינה חזקה ביום בהיר בסוף חודש אפריל עלולה להשפיע עלינו באותה מידה של יום בהיר וחם באמצע חודש יוני. כך גם לגבי הסכנה בכוויות שמש.
מצב נוסף ומבלבל מתרחש גם כאשר יש שכבה דקה של עננים שיוצרת אשליה כאילו קרינת השמש לא מצליחה להגיע לפני הקרקע - מצב זה עדיין נחשב למסוכן כי חלק מקרינת השמש עדיין מצליחה לחדור את שכבת העננים. 

 

 

האם צבע העור וזמן החשיפה משנה?

התשובה הפשוטה היא כן. בעלי צבע עור בהיר רגישים יותר לקרינת השמש לעומת בעלי עור כהה בגלל האופן שבו סופג העור את הקרינה.
שימו לב כי גם כאשר נחשפים לקרינה נמוכה במשך מספר רב של שעות, רמת החשיפה שוות ערך לחשיפה ברמה גבוה יותר של קרינה.

 

זכרו, הסכנות העיקריות מקרינה גבוהה הן בעיקר התפתחות סרטן עור, כוויות שמש ופגיעה בעיניים (התפתחות קטרקט למשל) וניתן להימנע מכך על ידי שימוש באמצע הגנה שונים או להימנע משהיה בחוץ בשעות המסוכנות ובכך לשמור על בריאותכם, לפחות בעניין זה לאורך שנים. 

תחזית אינדקס קרינה

ניתן לקבל מידע בזמן אמת באמצעות חלק מתחנות מזג האוויר המחוברות לאתר המציגות את מדד הקרינה המעודכן. בישראל כפי שציינו, החל מעלייתו של האביב ועד לחודשי הסתיו, רמות הקרינה עולות והשעות המסוכנות הן כמעט תמיד בין 11:00 בבוקר ל-16:00 אחה"צ. במתן תחזית UV בדרך כלל נעשה חישוב של זווית השמש וכמות העננים בשמיים, לנתונים אלו בדרך כלל מתווספת גם ההערכה של כמות גז האוזון, לפחות כך באיזורים מסויימים באירופה.
גם אצלנו אנחנו מתכננים לשלב תחזית UV באפליקציה ובאתר האינטרנט בעתיד.

 

 

מידע כללי מעניין

מדינות הסמוכות לקו המשווה חוות רמות גבוהות של קרינה במהלך כל השנה, בהתאם כמובן לכיסוי העננים או אבק באטמוספירה.
לפי ארגון הבריאות העולמי העיר ניירובי שבקניה נמדד אינדקס קרינה של 10 במהלך כל השנה. 

 

איזורי ההרים (איזורים אלפינים), בעיקר במקומות בהם יורד שלג, קרינת השמש מסוכנת אף יותר, זאת בשל שקרני השמש שפוגעות בקרקע הלבנה חוזרות בחזרה מהשלג. זו הסיבה שבגללה מומלץ למרוח קרם הגנה כאשר יוצאים לפעילות סקי ביום שמש בהיר בחורף.

 

פורסם לראשונה בתאריך 19/07/2020, כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לפרסם או לעשות כל שימוש אחר במאמר ללא אישור מפורש בכתב מבעלי האתר.