חשבנו לשתף אתכם בקצת מידע על נושא זריעת העננים.
זריעת עננים הינה שיטה להגברת המשקעים ע"י שימוש ביודיד הכסף ופיזורו בתוך ענן גשם פוטנציאלי.
זריעת העננים בישראל החלה כבר בשנת 1961 בה החלו סדרת ניסויים הנקראת "ניסויי ישראל" (3 סה"כ) בהם בדקו איזה חומרים עשויים או יכולים להגביר את ירידת הגשמים.
ישראל היום היא המובילה בעולם בתחום והצליחה להגביר את ירידת הגשמים.
חברת מקורות שח"ם מפעילה מטוס מדגם ססנה 337 - פושפול. מטוס קטן עם מנוע בחרטום וירכתיים עם זנב כפול.
המטוס יוצא מנמל התעופה בן גוריון, חזאי או תצפיתן הנמצא בקשר עם הטייס מנחה אותו בהתאם לתצ"ל ולמכ"ם שח"ם. המטוס טס בנתיב קבוע לרוב בין כברי למגידו הלוך ושוב כ4 שעות מתחת לבסיס הענן או בחלקו התחתון. במטוס 2 אנשי צוות אחד מטיס והשני שולט על המבער השורף את יודיד הכסף.
בנוסף שח"ם מפעילה מרחוק תנורים לפיזור יודיד הכסף המצויים בשדות בצפון הארץ.
לפי מחקרים ישנים נראה שיש הוספה של כ13% לכמות הגשם הנסחטת מענן מתאים.
כדי שמטוס יצא צריכים להיות תנאי מינימום כמו עננים מפותחים מספיק, כמות חלקקים באויר נמוכה יחסית וכיוון רוח מתאים. הזריעה נעשת ממערב או מדרום לכנרת בתקווה שעד שיודיד הכסף ישפיע הענן ימטיר באגן הכנרת.